2010. június 4., péntek

Terhes tinik

Kevés sorozatot láttam eddig a Music TV-n, amire azt mondtam ér is valamit, de az utóbbi időben mégis találkoztam egy ilyennel, a Terhes tinik cíművel. Eddig a legtöbb részen, amit láttam, felhúztam magam és morgolódtam, az emberi butaságon, de éppen ez az, ami azt mutatja, hogy elérték a készítők a céljukat. Nálam legalábbis. Igaz én nem vagyok már sem tini, sem terhes, de bízom benne, hogy ha a 16 évesek korosztálya látja a műsort, elgondolkoznak kicsit. Minél több részt látok, annál inkább meggyőződésem, hogy a sorozatot, meg kéne vennie minden közép iskolának és a megfelelő foglalkozás keretében levetíteni a tanulóknak. Megfelelő beszélgető partnert is mellékelnék persze a sorozat mellé.
Maga a történet igazán egyszerű, adott egy 16 éves lány, aki terhes lesz. A lányok a szüleikkel élnek, fiú pedig vagy van vagy nincs. Esetleg az elején még van, de visszaeső részegen vezető, mihaszna, stb és mire a baba megszületik már csak ex. A fő nehézségek, mind a felszínre kerülnek, ami még egy maga is gyerek gyermekvárónak probléma lehet. Érdekes módon az egyik lányban sem merül fel lehetőségként, hogy elvetessék az ideje korán jött magzatot, igaz lehet, akkor nem is készült volna műsor róluk.
Az első probléma tehát, a leendő nagyszülőkkel való megegyezés. Mindegyik lánynak szüksége van a szülőjére, hiszen még tanulnak, otthon laknak, és az apák is többnyire hasonló cipőben járnak. Persze a szülőket elnézve, sokszor nem is csodálom a terhes tiniket, és rendre nagy veszekedések kísérik a közös gyermekvárást. A lányok főképp az édesanyjukkal perlekednek, elsősorban a felelősségvállalás kérdésén. De ezt nem a szülők tanítják meg, leginkább példamutatással?
A következő probléma az iskola és a barátok. Kellemetlenül érzik magukat, félnek a társak reakcióitól a nagy pocakra. Többen magántanulók lettek, és volt olyan is, aki abbahagyta az iskolát, és az érettségi megszerzését is későbbi időpontra halasztotta.
Folyamatos a konfliktus a leendő apukával, főleg ha van. A fiúk ugyanúgy éretlenek még, nem vágytak gyerekre, nincsenek felkészülve. Mégis sokan kitartottak a párjuk mellett, és utólag felnőttek a feladathoz. Kérdés persze, hogy mi lesz a párral mondjuk 5-10 év múlva.
A problémák mellett, ami engem a leginkább feldühített, az a szoptatás kérdése. Volt olyan lány, aki már a vizsgálaton mondta az orvosának, hogy ő úgy tervezi, nem fog szoptatni, mert az olyan macera. Mire az orvos, hát jó, azért 1-2 hétig mégiscsak jó lenne, mert az milyen egészséges. De volt olyan lány, akinek a szülei mondták, hogy: "Ugyan kislányom, minek szoptatnál, az olyan fájdalmas, meg lógni fog a melled." Az már véletlenül sem jut az eszükbe, hogy ott van az a kis újszülött is, esetleg az ő érdekeit is figyelembe kéne venni. Hiszen ők aztán tényleg nem kérték, hogy világra jöhessenek. Eddig minden részben, ahogy megszületett a kis csecsemő már nyomták is a szájába a cumis üveget a táppal. Nem is csodálom, hogy olyanok ezek a tinik, amilyenek, ha már az alapokat sem kapják meg. Itthon mit meg nem tesznek azok az anyák, akiknek nincs elég tejük, hogy mégis minél tovább tudják anyatejjel táplálni a picit.
Ami egyértelműen kiderül a sorozatból, hogy egy 16 éves lány élete nem arról szól, hogy gyermeket neveljen/gondozzon. Hanem arról, hogy suliba járjon, bulizzon, haverokkal találkozzon. És bár dühítő, amikor a gyereket a nagyanyjára hagyja, hogy ő partizni mehessen, logikus, hogy neki még ezt az életet kellene élnie. Kicsit úgy jön le számomra némelyik lány, mint akivel megtörtént a dolog, mint valami tároló kihordja a gyereket, utána leadja a porontyot az anyjának és megy vissza a gondtalan tini világába. Vagyis szült egy testvért maga mellé, anyának még egy gyereket.
A műsorhoz készült egy összefoglaló is az évfolyam összes szereplőjével. Egyikük sem foglalkozott korábban a fogamzásgátlással, és egyikük sem szoptatott. És nevezzetek prűdnek, de tényleg 16 évesen (vagy korábban) kell kezdeni a nemi életet???
Láttam azért egy pozitív példát is. Egy pár volt, akik örökbe adták a kislányukat. Együtt döntötték el, azóta is együtt vannak. Ami érdekes volt még ebben a történetben, hogy nyílt örökbefogadás történt. Ők választották ki a leendő szülőket, és később is találkoztak velük, láthatták a kislányt is.
Tehát terhes tiniket a tiniknek. Nekem bejött.

5 megjegyzés:

Névtelen írta...

Az a pár akik örökbeadták a gyereküket nekem is nagyon szimpatikus volt. Ők belátták, hogy nem tudják vállalni a felelősséget. Ami engem a legjobban meglepett ebben a műsorban, hogy ahhoz elég felnőtt volt minden szereplő, hogy nemi életet éljen, de egyik pár sem védekezett. Semmit nem csináltak, hogy megakadályozzák a nem kívánt terhességet. Engem ez háborít fel a legjobban. Ezek szerint az Usa-ban a csapból is szex folyik, de a védekezésről már nem lehet hallani?
Tényleg jó műsor.
üdv. egy Se-etk hallgató :)

Névtelen írta...

Hozzateszem, engem az is felhaborit, hogy az USA-ban altalaban nem "divat" a szoptatas, hisz az anyanak van kemeny 6 het(!!!) szulesi szabi, az is fizetetlen. Na most ezutan vissza kell menjen melozni, ha nem akarja, h kirugjak. Marad a babysitter+tapszer..csodas.
Pusz:Lenocska

Névtelen írta...

Én is nézem. Tanulságos...
Amúgy azok akik örökbeadták nem maradtak gyerek nékül, nem tudom hogyan mert lemaradtam róla, de van olyan sorozat is az mtv-n, hogy tini anyák és ott ott vannak egy csöppséggel. Ha jól sejtem újra terhes lett a csaqj?! Na erre varrjon valaki gombot!
kancellar (mennyegzo)

EsztyMom írta...

Én is néztem a műsort, fiatal, 21 éves anyaként. Az h USA-ban nem szoptatják a gyermekeiket az anyák számomrais felfoghatatlan, itt Európában azthiszem a szoptatás már már művészet, és habár nekem csak 4 hónapos koráig sikerült szoptatni a lányomat, úgy gondolom mindent megtettem, küzdöttem h minél tovább képes legyek erre a feladatra, és akkor vannak anyák akikben eleve fel sem merül ez a csoda? furcsa, és számomra érthetetlen.

Liloocska írta...

Shelley, nekem is totál érthetetlen, főleg,h. ott az orvosok is ezen az állásponton vannak, amúgy meg sokkal kényelmesebb, már csak ha az éjszakai etetésekre is gondolunk!!!