2008. augusztus 14., csütörtök

Pite

Hosszas elmaradást kell bepótolnom a következő írásokkal, így egyből a közepébe is vágnék. Egyik kedvenc étkem a pite/quish/torta kinek melyik áll a szájára. Én a pitére esküszöm, de Osonka kedvenc barátnőm, akiről majd a későbbiekben tervezek ejteni pár kedves szót, az angolok után csak a quish elnevezést hajlandó használatba venni. Lényeg a lényeg, múlt pénteken, balatoni nyaralásunk megelőzéseként, valamint vendégváróként, és anyukám kiengeszteléseként, továbbá óriási cukkini mennyiség elfogyasztásának céljából pitét sütöttem. Itt térnék ki anyukámmal folytatott csütörtök délutáni villamoson lezajlott telefonbeszélgetésünkre.
Rövidítés:
-helló
-helló (és egyéb körítések)
-anyukám, mikor mész el ***** (mert adunk a magánéletre, de megjegyzem a kérdésre
aggódóanyukamunkatársa bujtott fel, itt teszem hozzá, jogosan).
-kicsi lányom ne izélgess (anyukám a "b" betűs szót használta, de mivel rendkívül
visszafogott típus vagyok, maradjunk az izélgetnél mégiscsak), inkább azt meséld el,h.
-ha már képes voltál felhívni, és megérdeklődni, hogy vagyok és a többi, miért is nem jössz

személyesen is anyukalátogatóba.
Mire én:

- Anyukám ne izélgess (ismételten "b" betűs szó a valóságban), ha hiányzom, mond azt, és

én már repülök is ölelő kebledre...

Így hát Pénteken ebédidő tájéka után által mentünk anyukáékhoz egy frissen sült pite társaságában, így visszaállítván a családi béke szent intézményét.

Ennyi szócséplés után következzék a recept!
Első lépésként a tésztát kell elkészíteni. Maga a tészta nem nehéz, de fontos, hogy ne legyen túl morzsás, miután megsült. Többféle módja is van, kissé eltérő leírások, én most a tv_paprika: egy falat Franciaország... című változatát próbáltam ki. Emellett Osonka, fentebb említett drága barátnőm élesztő tippjét is belekombináltam, és a végeredmény igazán remek lett, azt mondhatom. Sajnos elfelejtettem lefotózni elkészülés után, így csak ezt az utolsó szeletkét tudtam elkapni, de ez is hamar elfogyott utána. Gyors mozdulatokkal összekeverünk: 200g finom lisztet+ ehhez kb. negyed/fél csomag élesztőt + több csipet (kóstolással változtatandó) sót + 150g hideg (!) vajat, 1 tojás sárgáját és pár kanál (amennyitől összeáll) fagyasztóban előhűtött vizet. Gombóccá formáljuk, és megpróbálunk minél gyorsabban dolgozni. Ezután alufóliába tekerjük és hűtőben, vagy azon kívül kb. fél órát (de annál több is lehet, ráérős típus) pihentetjük. Itt jegyezném meg, hogy ha valaki olyan szétszórt típus, mint én, az elkészítendő ételhez fontos hozzávaló egy pasi / barátnő, akinek lehet sikítani, hogy: Dráááááááááááágám, vedd le kérlek a lisztes dobozról a tetejét. Na és persze: Drááááááááááááágáááááááááám tépj egy darab alufóliát, légysziiiiiiiiiiiiiiii.
A tésztával tehát készen vagyunk. Egy adag pitéhez bepácoltam két csíkokra vágott csirkecombot, amit előzőleg kicsontozott a hentes, akire érdemes ilyetén kérés előtt bájosan mosolyogni. Természetesen eredetileg javasolt három csirkecombot venni, már ha az emberlányának van egy vörös (de azt gondolom más színű és típusú egyedre is áll a dolog), húsimádó macskája, aki szétnyávogja az agyát, azon a bizonyos, ha azonnal nem kapok a nyers húsból, menten éhen pusztulok én szegény, szerencsétlen cica fajzat hangon. Miután tehát letudtuk ezt az akadályt, bepácoljuk a csireket. Én most a következőket adagoltam rá: curry por, gyömbér por, frissen tépkedett bazsalikom mosva, felaprítva, plusz olivaolaj. Ezt kb. félóra-egy nap intervallumban pihentetjük.
Időkímélés alapon a következő sorrendben érdemes elkészíteni a továbbiakat. Kivesszük a hűtőből a tésztát és egy fodros tortaformába simítjuk. Itt a módszer, hogy szeleteket vágunk a gombócból, ezt nyomkodjuk a formába. Jamie Oliver szavaival élve, amolyan rusztikusan. Ezután megszurkáljuk a tésztát, hogy ki tudja adni magából a fölös hőt és ne púposodjon fel. Ugyan ezen okból kifolyólag a tésztára fektetünk sütőpapírt, erre pedig száraz bab/lencse kerül, ami segíti lenyomni a tésztát, amit vakra sütünk, vagyis kb 12 percig 180 fokon, és max még 5 percig a sütőpapír, bab kombó nélkül, majd kivesszük, és kicsit pihentetjük. A cukkinit szeletekre vágjuk, és olajon pikk-pakk átpirítjuk, épp csak színt kapjon, majd papírtörlőre szedjük. Következő lépésként megpirítottam kellemes adag angolszalonnát, majd kiszedtem a teflonból, és a benne maradt zsírra dobtam a csirkét. A rajta lévő olajat is nyugodtan rá lehet csepegtetni. Ezt is pikk-pakk megsütöttem. 2 tojást összekevertem kb. 2,5 dl tejszínnel, reszelt szerecsendióval, sóval, borssal. Majd jöhet az összeállítás: A tésztára pakoltam a cukkinit, rá a csirkét, majd az egészet nyakon öntöttem a tojásos keverékkel. Sütőben még kb. fél órára van szüksége, továbbra is nyugodtan, 180 fokon. Természetesen millió képen variálhatjuk a tölteléket, akár édes pitét is készíthetünk, de akkor a sót ki kell hagyni, helyette a lisztet porcukorral keverhetjük. Kinek-kinek szája íze szerint jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések: